Len nie navrhovanú "parkovaciu politiku" do Petržalky

Autor: Štefan Šebeň | 16.4.2019 o 15:13 | (upravené 18.4.2019 o 7:53) Karma článku: 0,00 | Prečítané:  1829x

V prvom rade len chcem podotknúť, že sám nemôžem uveriť, že píšem článok o politike. Politika ako taká je zlo a smrť, a dúfam, že je to prvý a posledný krát.

V druhom rade ubezpečujem, že toto nie je v žiadnom prípade agitácia proti alebo v prospech nejakého politika, politickej strany alebo zoskupenia.. Píšem to proste ako celoživotný obyvateľ Petržalky a majiteľ auta.

 

Všetky aktuálne známe informácie ku zavedeniu rezidentskej parkovacej politiky v Bratislave sú tu:

https://bratislava.sk/sk/bratislava-potrebuje-parkovaciu-politiku

Môj negatívny názor formulujem len na reálie Petržalky, ktoré poznám a myslím si, že v nich navrhované zmeny nemôžu fungovať, popíšem prečo. Tým pádom nevylučujem, že v iných mestských častiach fungovať môžu.

Takže, problémy s parkovaním v okolí môjho paneláku siahajú tak asi do polovice deväťdesiatych rokov. Aby som náhodou neklamal a bol presnejší, v roku 2003, keď som si kupoval prvé auto, už veselo fungovalo  parkovanie na chodníku a posúvanie blokujúcich áut s vyradenou rýchlosťou. Prečo tomu tak bolo (a samozrejme je)? Konkrétne cestu s parkovacími miestami pred naším domom lemujú z obidvoch strán obytné domy dokopy s ôsmimi vchodmi. V nich je 352 bytových jednotiek. K nim pripadajú tie pôvodné parkovacie miesta na prístupovej ceste. Je ich 110, slovom stodesať miest na 352 bytov. Áno, za celý čas sa spravili opatrenia, ktorými sa získali parkovacie miesta na plochách v okolí, a existujú aj parkovacie domy, ktoré ale využívajú aj obyvatelia iných domov, pri ktorých sú počty podobné. Napriek tomuto veľmi nevýhodnému nepomeru sme si ale za tie roky zvykli a musím povedať, že počet áut parkujúcich na chodníkoch je celkom prehliadnuteľný, dá sa bez problémov prechádzať, kočíkovať, behať a bicyklovať medzi domami, autá nie sú "na každom kroku" a ani nedochádza ku konfliktom a absolútne k žiadnym nebezpečným situáciám.

Je to dôkaz toho, že ani teraz nie je počet áut excesívny, že vôbec nie všetci v rodine musia mať vozidlo a už vôbec nie toho, že si arogantní Bratislavčania len musia vyvážať zadky. Práve naopak, je to dôkaz toho, že ľudia sú maximálne efektívni, majú dôvtip a že medzi nimi stále jestvuje ohľaduplnosť a vzájomná spolupatričnosť. 

A teraz výcuc z FAQ na stránke magistrátu:

"Keď sa vyznačia parkovacie miesta, bude menej parkovacích miest?
Parkovacích miest nebude menej, tie miesta tam nikdy neboli. To, že niektoré motorové vozidlá parkujú teraz v križovatkách, na priechodoch pre chodcov a bránia v rozhľade, neznamená, že tam sú parkovacie miesta. Parkovacia politika jednoznačne určí kde je a kde nie je možné zaparkovať. To pomôže vodičom zaparkovať správne a v zmysle zákona. Miesta, ktoré síce doteraz niektorí vodiči v rozpore so zákonom využívali nebudú vyznačené ako parkovacie boxy, t.j. nebude možné tam legálne zaparkovať."

Parkovanie na priechodoch pre chodcov a v neprehľadných križovatkách sa pokutuje úplne bežne už teraz. Problém stále zostáva, že návrh predpokladá s vyznačením parkovacích miest len na tých pôvodných z čias 70-80 rokov, plus zopár drobných vďaka neskorším úpravám. V prípade mojej ulice sa dostaneme na pomer parkovacie miesto:bytové jednotky okolo 1:3,2. Aby som bol veľkorysý, tak budem predpokladať, že v celej Petržalke je to priemerne 1:2. 95 percent parkujúcich áut má bratislavské EČV. Neviem, odkiaľ pochádza názor, že nový systém odradí parkovať cezpoľných a rezidenti ľahšie zaparkujú. Nezaparkujú, lebo sú to všetko ich autá, na ktoré nebudú miesta. A to je jadro toho celého, nie poplatok, ako sa domnieva zvyšok Slovenska a časť internetov. Faktom je, že obyvatelia nebudú mať kde zaparkovať a preto by ten systém nechceli ani zadarmo, ja osobne ani, keby mi platili.

Ono to teoreticky môže fungovať vo všetkých európskych metropolách, dokonca možno aj v nesídliskových mestských častiach Bratislavy, kde nie každá budova je bytový dom s minimálne ôsmimi poschodiami len s minimálnou parkovacou infraštruktúrou. To si dovolím povedať neexistuje nikde na svete, ešte aj ten Hongkong má pod zemou pomaly rovnako poschodí s garážami, koľko nad zemou. Komunistické sídliská sú sociálny experiment trvajúci až do dnešných dní, kedy sa treba vysporiadať s relatívne dobrým rastom životnej úrovne, ale v socialistickom projekte. Odpoveď "spravíme to predsa ako v Mníchove" nie je správna. Nepomôže ani postupne zavádzanie zón, lebo už po zavedení prvej stúpne počet "nadivoko" parkujúcich áut v okolí už na tú neúnosnú mieru. Napokon budú stáť možno aj v lese, čo určite nie je zámerom magistrátu.

Čo sa týka celkovo zámerov a cieľov nového systému, jedným je aj donútiť obyvateľov k prehodnoteniu vlastnenia vozidla. Nuž áno, ja napríklad prehodnocujem vlastnenie vozidla každý deň, možno dvakrát. A aj keď možno nie tak často, ale určite to robí každý majiteľ automobilu. Je to taký úsmevný názor, že majitelia áut sú len znudené, lenivé a pohodlné indivíduá, ktoré nevedia, čo so sebou a tak si vo svojich miláčikoch stoja v zápchach, večer musia nejak vymyslieť parkovanie pri vlastnom byte a medzitým platiť obrovské fixné a aj administratívne náklady na jeho prevádzku. Súhlasím, asi sú aj ľudia, ktorí auto majú a nepotrebujú, ale tých bude pramálo. Okrem toho, jedna vec je robiť opatrenia, aby ľudia každý deň nechodili do práce sami jedným autom (čo je úplne v poriadku) a úplne iná snažiť sa ich donútiť zbaviť auta nadobro. Najmä preto, že ešte stále platí, že valná väčšina jázd šetrí čas a napríklad diaľková hromadná doprava je v katastrofálnom stave.. A to je pre množstvo ľudí najdôležitejšia devíza, ktorá aj súvisí s tou omieľanou kvalitou života, ku ktorej patrí čo najrýchlejšie (teraz aj vynechajme najpohodlnejšie) presúvanie sa na miesta, kde chceme alebo potrebujeme byť.

V tejto oblasti by podľa novej parkovacej politiky mali pomôcť peniaze vybrané v novom systéme. 30 percent je vyhradených na prevádzku. Je to veľa, ale dobre. Ďalších 30 percent dostanú mestské časti a môžu ich použiť na akýkoľvek účel. Môžeme len tipovať, na čo sa tieto peniaze použijú, ja hádam, že nie na rozšírenie parkovacej kapacity. 40 percent potom pôjde do fondu mobility. Okrem toho, že to je zúfalo málo, tak ani to neznamená, že vylepšia parkovaciu situáciu, lebo vytvorenie záchytných parkovísk a výstavba parkovacích domov sú len 2 z 8 účelov, na ktoré sa má fond mobility použiť. Ostatné sú nákup vozidiel MHD, výstavba tratí MHD a napríklad rekonštrukcia verejných priestorov. To je jednak zle, lebo znížiť mi pravdepodobnosť zaparkovať, vypýtať si poplatok a kúpiť zaň autobus je iritujúce a nedá sa nazvať inak ako daňou, a druhak, aj keby sme pripustili, že tie opatrenia sú správne, tak prídu neskoro! Ak sa s nimi začne len po výbere nejakých peňazí po zavedení systému, tak sú veľa ľuďom málo platné, z už vyššie popísaných dôvodov.

Ako by som to v Petržalke riešil ja? Paradoxne pre niekoho možno ešte menej populárnym spôsobom. Zaviedol by som plošný ročný poplatok za parkovanie na verejných priestranstvách pre všetky autá na území mestskej časti. Bez ohľadu na to, či je to na "legálnom" mieste. Čiže parkovanie samotné nechal v terajšom stave. 10 percent na distribúciu a kontrolu a celý zvyšok preukázateľne na rozšírenie kapacít. O tri, štyri roky už regulácia len na určené parkovacie miesta, primárne pre rezidentov. Malo by ich byť dosť.

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Drucker: Pellegrini tvrdil, že podá demisiu spolu so mnou (video)

Rozhovory Zuzany Kovačič Hanzelovej s Tomášom Druckerom.

Komentár Petra Schutza

Bugár hlási obeť

Keďže v SMK nadšením neskáču dva metre do výšky, „obeť“ troch predsedov sa im zrejme javí priveľká.


Už ste čítali?